صنعت تولیدات گلخانه ای هم اکنون نسبت به آنچه که تا پیش از جنگ جهانی دوم، به آن پرداخته می شد، آسانتر به نظر می رسد. دلیل آن این است که در آن زمان گلخانه های پلاستیکی یا دارای مواد شفاف (برای عبور نور)، سیستم حرارت مرکزی محیطهای کشت بدون خاک، پاستوریزه کردن محیط رشد ریشه، آبیاری و کوددهی اتوماتیک (خودکار)، اتوماسیون بزرگ مقیاس، و در امریکا فروشگاههای پرتجمع وجود نداشت. اكثر ابداعات گفته شده پس از جنگ جهانی دوم، یعنی زمانی که نیروهای متخصص نظامی برای امور تغیر جنگی بسیج شده اند، انجام شده است. در خلال سی سال پس از جنگ جهانی دوم، تکنولوژی با شدت بیشتری رو به پیشرفت گذاشت. زمانی که انتشار چاپ اول این کتاب در سال ۱۹۷۸ آغاز شد، انقلابی در تکنولوژی بازاریابی و تولید در اوایل انتشار آن به وقوع پیوست و در خلال دهه ۱۹۸۰ دارای تحول زیادی شد. تغییرات کنونی که در صنعت گلخانه ایجاد شده است با دوره های پیشین عوامل متعددی در تسریع تحولات اخیر دخیل بوده اند. کمبود نفت در خلال دهه ۱۹۷۰ موجبات تحقیقات جهانی در مورد استفاده بهینه از انرژی را فراهم آورد. و بدین علت در اواخر دهه ۱۹۷۰ مطالعاتی بر روی امکان استفاده از پوششهای گلخانه ای موثر در نگهداری گرما، بخاریها و دیگهای بخار مناسب سیستم حرارتی گرم کننده کف گلخانه، و حتی نحوه طراحی گلخانه به عمل آمد.

توسعه زیاد تولیدات گل و گیاه در افریقا و اروپای شرقی، بازارهای اروپای غربی را تحت فشار قرار داد. بازار پرورش گل و گیاه در آمریکا برای تولیدکنندگان اروپایی و فلسطین اشغالی که با بازار راکد مواجه شده بودند و برای ملل آمریکای لاتین که با مشکل فقدان بازارهای وسیع داخلی روبرو بودند نقطه امیدی به شمار می رفت. رنگها و فرمهای جدیدی که از اصلاح محصولات قدیمی به دست آمد، و همچنین تولیدات جدید، باعث افزایش واردات شد ولی این امر منجر به تولید آنها توسط تولیدکنندگان داخلی و تحریک مصرف کنندگان برای خرید شد. در پانزده سال گذشته فروشگاههای پر تجمع به صورت خصوصی درآمد، تا این افزایش تولید را بسمت خود متمایل کند.
برای جبران قیمت نسبتا کم این تولیدات که نتیجه رقابت

بین بازارهای جهانی بود؛ تولیدکنندگان مجبور به ساخت سیستمهایی با تولید بیشتر و کارایی بالایی شدند. هم اکنون، کامپیوتر برای کنترل محیط داخلی گلخانه به کار گرفته میشود که نتیجه آن کاهش هزینه کار، صرفه جویی در انرژی و دستیابی به تکنولوژی بالاتر است که امور فوق از طریق کنترل معمولی امکان پذیر نیست. در ده سال اخیر دیده شده است که در تولیدات گلخانه ای از روباتها استفاده می شود.

بدینوسیله، سکوهای گلخانه ای به طور خودکار در طول روز به بیرون از گلخانه رفته و در شب به داخل گلخانه برمی گردند. این عمل برای حداکثر استفاده از امکانات گلخانه ای، در دو ردیف انجام می شود. همچنین تحت این سیستم، سکوها از محل تولید تا بسته بندی یعنی جایی که گونه ها و كالتيوارها به طور مکانیکی جمع آوری می شوند، در طول یک ریل به حرکت در می آیند. ماشینهایی نیز در این سیستم برای کاشتن نشاها در گلدانها وجود دارند. ماشینهای دیگری گلدانهای حاوی گیاهان را با فاصله مناسب در روی سکوها قرار می دهند به مرور زمان که گیاهان رشد می کنند این ماشینها، گلدانها را بلند کرده و جابه جا می کنند. این همه امکانات فقط می تواند در اختیار پرورش دهندگانی که فعالانه در این مسیر به کار می پردازند، قرار گیرد. به این ترتیب محلی که کارگران در آن کار میکنند به ساختمان سرویس محدود می شود. وقتی چنین تحولاتی ایجاد می شود باید به مسایل جنبی آن نیز توجه داشت. تغییرات ایجاد شده می تواند مفید یا مضر باشند. شخصی که آشنایی کامل با چنین تحولاتی دارد و لوازم مناسب این تغییرات را مهیا می کند با شخصی که از این امکانات بهره می گیرد فرقی ندارد، زیرا او به این تغییرات با توجه به شرایط، جهت می دهد. بسیاری از پرورش دهندگان گل که در این مسیر با جدیت کار میکنند در طول مدتی که تغییرات گفته شده (اتوماسیون) را انجام میدهند متضرر خواهند شد. چنین افرادی فقط به این منظور این تغییرات را انجام میدهند که این تحولات در چند سال آینده مفید خواهند بود. حرکت در مسیر تولیدات باغبانی فقط با دانستن چگونگی پرورش محصولات مقدور نخواهد بود. چه شما مالک محل کسب خود باشید یا برای شخص دیگری کار کنید، موفقیت شما بستگی به توانایی شما در مدیریت امکانات، سرمایه و وقت دارد، چه این موارد به شما تعلق داشته باشد چه به دیگران، در نهایت بدون داشتن این توانایی دانش فنی تان در مورد پرورش محصولات مفید نخواهد بود.

در کنار این دانش فنی شما باید اطلاعاتی در زمینه حسابداری، مدیریت و بازاریابی داشته باشید. اهمیت این موارد برای دانشجویانی که به تازگی در زمینه تولید گل به فعالیت پرداخته اند چندان زیاد نیست، این کتاب علاوه بر پرداختن به موضوعات مربوط به پرورش گیاهان، موارد فوق را نیز در متن گنجانده است.

مزیت این کتاب دادن قدرت تصمیم گیری در مواردی است که شخص دخیل در پرورش تجاری گل با آن مواجه خواهد شد. در ابتدای کتاب به بحث در مورد تصمیم گیری در این زمینه در سطح جهانی، پرداخته شد.

.تصمیم گیری در مورد موضوعات دیگر گلخانه های تجاری از قبیل انتخاب محل، نوع گلخانه، سیستم های گرمایشی و برودتی در بخشهای دیگر این کتاب مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. بعد از آن به بحث در مورد انواع محیط رشد ریشه ( محیط کشت) که محصولات در آن پرورش می یابند، پاستوریزاسیون محیط کشت، ایجاد شرایطی که بیماری بداخل گلخانه راه نیابد، اصول آبیاری و سیستمهای اتوماتیک آبیاری، تعیین نسبت کودها و روشهای کاربرد آنها، سیستمهای مختلف تولید از قبیل NFT (که مواد غذایی در لایه نازکی از محیط کشت قرار می گیرند) راک وول ، و سیستم بسته کشت، تزریق گاز دی اکسید کربن به اتمسفر گلخانه، نور، درجه حرارت، تنظیم رشد بوسيله مواد شیمیایی، کنترل آفات، عملیات بعد از تولید محصولات، و تعیین قیمتها خواهیم پرداخت. موارد فوق تقسیم بندی کلی مباحث این کتاب می باشد که شما را در نحوه تصمیم گیری در طرح گلخانه، ساخت و اجرای مواردی که در گلخانه های تجاری با آن مواجه می شوید، کمک خواهد کرد.

راه پرورش گل و صنعتی پويا

گلها در مناطقی که بشر برای استقرار برگزیده اهمیت نمی رویند. در مناطق گرمسیری حاره ای) گلها در فضای آزاد کشت می شوند و تعداد محدودی از آنها توسط آماتورها پرورش یافته چنین تولیداتی و نظایر آن به بازارهای فروش محلی راه یافتند. میل شدید به خرید محصولات گیاهی در مناطق معتدل و سرد زیاد است یعنی جایی که گل و گیاه طبیعی بطور فراوان یافت نمی شود نیاز به برقراری ارتباط با طبیعت در طول فصل غیرفعال ز مهمتان وجود دارد. برخی از مناطق حاره ای متوجه این نیاز شده و تأسیسات تولید قابل ملاحظه ای از این قبیل را توسعه داده اند. در مناطق مسیر کارهای مقادیر عظیمی از محصولات گیاهی در محیطهای سرپوشیده تولید می شوند..
مراکز پیشرو این تولیدات در کشورهای شمالی، اروپای غربی، ژاپن و آمریکا قرار دارند (آمریکا در این کتاب به کانادا و ایالات متحده اطلاق می شود). مقادير متوسطی از محصولات گیاهی در شوروی سابق، کشورهای اروپای شرقی، استرالیا و نیوزلند تولید می شوند. اخیر کشورهای گرمسیری واقع در آمریکای مرکزی، همچنین کشورهای کلمبيا، فلسطین اشغالی، کنیا و آفریقای جنوبی از مناطق مهم این تولیدات هستند و بیشترین محصولات خود را روانه بازار های اروپای غربی و آمریکا می کنند.

پرورش گل – صنعتی پویا

بر طبق اطلاعاتی که امروزه در دسترس است، صنعت گلخانه ای در عصر طلایی یعنی سالهای ۱۶۰۰ در شرایط حاکم بر کشور هلند پا به عرصه وجود نهاد.
هلند در طول نیمه اول قرن هفدهم بصورت بزرگترین قدرت آبی جهان درآمد. تعداد کشتی های تجاری آن کشور تا جایی افزایش یافت که نیمی از حمل و نقل جهان توسط آنها انجام می شد و آمستردام شهر پیشرو تجاری در دنیا شد. و بدین جهت مردم هلند به بالاترین سطح زندگی در جهان دست یافتند. در سال ۱۶۰۲ شرکت هلندی هند شرقی تأسیس شد و در سال ۱۶۲۱ شرکت هلندی هند غربی تجارت خود را آغاز کرد و این دو شرکت در سرتاسر امپراطوری مستعمره تجارت خود را گسترش دادند. در طول این دوره نیز اغتشاشاتی وجود داشت یعنی در سال ۱۵۸۱ با اعلام عدم وابستگی به اسپانیا

دیدگاه بگذارید