23 فوریه

برای مشاوره با خیالی آسوده ما تماس بگیرید. WhatsApp

گلخانه هوشمند سیستمی الکترونیکی است که امکان کنترل پارامترهای محیطی را به سادگی فراهم می سازد. به عبارت دیگر کنترل دما و رطوبت با استفاده از سنسور های پیشرفته الکترونیکی به دقت قابل اندازه گیری می باشد. برای مثال لازم است تا رطوبت خاکی به دقت بالایی اندازه گیری شود در این زمینه دو نوع سنسور مقاومتی و خازنی وجود دارد که مزایا و معایب متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

در گلخانه ها اندازه گیری میزان تابش نور خورشید نیز اهمیت بسزایی دارد که این مسئله با استفاده از سنسورهای الکترونیکی که قابلیت اندازه گیری شدت تابش نور خورشید بر اساس لوکس را دارند انجام می شود.

نهایتا تمام داده های مربوط به سیستم کنترل مرکزی ارسال می شود و این سیستم بایستی با توجه به قواعد از پیش تعیین شده عملگرها را فعال کند این عملگرها می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد برای مثال با استفاده از هیتر امکان افزایش دما وجود خواهد داشت و همچنین با استفاده از پوشش مکانیزه امکان کاهش نور خورشید را خواهیم داشت یا در صورتی که میزان رطوبت خاک از حدی کمتر شد امکان آبیاری هوشمند آن نیست در ساعات دلخواه قابل انجام خواهد بود.

گلخانه هوشمند خانگی
یکی هست دغدغه های امروزی با توجه به کمبود وقت، رسیدگی مرتب به گیاهان خانگی است گیاهان خانگی عمدتا دارای حساسیت زیادی به عوامل محیطی هستند در نتیجه نیاز به مراقبت ویژه ای دارند  این مسئله می‌تواند با توجه به مشغله های دنیای امروز کار چندان ساده ای نباشد از این سو با استفاده از سیستم‌های هوشمند الکترونیکی این قابلیت را خواهیم داشت یک گلدان هوشمند و در وسعت بیشتر گلدان های هوشمند که در زیر مجموعه ای از گلخانه هوشمند خانگی قرار می‌گیرند را داشته باشیم.

دانشمندان وجود گل در منزل را حیاتی می دانند و تاثیرات مثبت آن بر زندگی انسانها را چشمگیر می دانند. نتایج پژوهش محققان رفتارشناسی دانشگاه روگرز “Rutgers” در نیوجرسی آمریکا نشان داده است افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند؛ درواقع گل، مسبب تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

گیاهان دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند؛ هوا را تصفیه می کنند و آلاینده های مضر را از بین می برند. با وجود گیاهان، هوا تمیزتر شده و به طور طبیعی رطوبت اش حفظ می شود و از نظر روانی هم فواید قابل توجهی دارند. وجود گل و گیاه موجب شادی و کاهش استرس و افزایش کارایی می شود. بررسی های نشان داده است با نگه داری گیاهان در محیط خانه علائمی چون سردرد، استرس، خواب آلودگی و سرماخوردگی کاهش می یابد.
در محیط های بسته موادی مانند فرمالدئیدها، بخار آمونیاک، تریکلرواتیلن، مونواکسید کربن، بنزین و غیره وجود دارند که از محیط، شرایط و لوازم مصرفی روزمره وارد محیط زندگی ما شده و با ما در تماس قرار می گیرند؛ مانند جوهر پرینترها، لاک های ناخن، براق کننده ها، چرم های مصنوعی، رنگ ها، چسب ها، بنزین و گازوئیل، رزین ها و لاستیک ها، فوم ها و غیره که می توانیم با پرورش و نگهداری گیاهان در محیط های زندگی مان از تاثیرات مخرب این گازها و سموم مضر آن بکاهیم.

چرا اتوماسیون و هوشمندسازی برای گلخانه ها ، مزارع و باغ ها ضروری است؟

هدف اصلی سیستم های اتوماسیون و کنترل هوشمند رسیدن به اهداف ایمنی و امنیتی و بهینه سازی مصرف انرژی و رسیدن به محصولی با کیفیت می باشد. متاسفانه به اشتباه این باور پدید آمده است که هدف از هوشمند سازی این است فقط به کمک ریموت کنترل یا رایانه بتوانیم مکان را کنترل کنیم، این در حالی است که امروزه با تکنولوژی پیشرفته سیستم های کنترل، هوشمند سازی عملکرد تجهیزات و افزودن بسیاری قابلیت های مفید و قابل توجه، به راحتی و با کمترین هزینه قابل اجرا می باشد.

در واقع خواستگاه تفکر پیاده سازی اتوماسیون در گلخانه ها، مزارع و باغ ها جلوگیری از بروز خطرات و آسیب هایی و خسارت هایی است که انسان به دلیل مشکلاتی از قبیل مشغله های ذهنی، کمبود فرصت و یا حتی گاهی راحت طلبی، طی قرن ها نتوانسته با آن مقابله کند.

همه ساله شمار بسیاری از مالکان گلخانه ها ، مزارع و باغ ها دستخوش سرقت و یا طعمه حریق و یا حتی تلف شدن محصولات وسرمایه های آنها شده اند. بسیاری از خسارت ها بر اثر افزایش یا کاهش دما و رطوبت، وقوع طوفان و بادهای شدید، نور نامناسب، نشت گاز، سرقت و … بوده که تمامی این موارد با استفاده از سیستم پایش و کنترل هوشمند گروه صنعتی سیمرغ هوشمند انرژی قابل پایش و کنترل می باشد تا از بروز مشکلات یاد شده جلو گیری شده و محصولی با کیفیت و سودی سرشار آید مالکان گلخانه ها ، مزارع و باغ ها شود.

چگونه مالکان ، گلخانه ها ، مزارع و باغ های خود را اتوماسیون کنند؟

هوشمند سازی گلخانه

1- تهویه

به معنای نصب پنجره در سقف یا اطراف گلخانه به منظور ارتباط هوای داخل و خارج گلخانه است که انواع آن عبارت اند از تهویه زمستانی ، تهویه با فن ، تهویه طبیعی ، تهویه تابستانی. تهویه اتوماتیک باعث کاهش هزینه کارگری، تهویه یکنواخت و ثابت نگهداشتن دما برای رشد و نمو گیاهان می‌شود. دستگاه تهویه در محلی نصب می‌شود که اختلاف سطح کافی با بلندترین ارتفاع گیاهان داشته باشد، تا گیاهان در معرض مستقیم جریان هوا قرار نگیرد. دستگاه تهویه باید در خلاف جهت باد غالب نصب شود.

2 – سنور رطوبت گلخانه هوشمند:

رطوبت داخل گلخانه با توجه به نقش آن درافزایش کمیت و کیفیت محصول و کنترل آفات و بیماری ها ، باید به نحو ‏مقتضی در حد بهینه کنترل گردد و بهترین میزان رطوبت نسبی در گلخانه ها حدود 75% می باشد ، رطوبت ‏نسبی کمتر از 60% توأم با دمای بیشتر از 25 درجه سانتی گراد ، منجر به ریزش غنچه ها و میوه ها می گردد . ‏اگر رطوبت نسبی بالاتر از 75% و دما کمتر از 25 درجه سانتیگراد باشد بیماریهای قارچی افزایش می یابد . ‏بنابراین استفاده از دستگاه رطوبت سنج الزامی است‎

3 – دما گلخانه هوشمند:

3-1 گرم کردن:

چون گلخانه در زمستان قادر نیست که تمامی گرمای مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید تامین کند بنابراین نیاز گلخانه به گرما می بایست از طریق مختلف فراهم شود سیستم های گرمایی که برای گرم کردن گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای خصوصیاتی از قبیل 1- امکان تامین حرارت مورد نیاز در سرد ترین شب سال را داشته باشد 2- حرارت را در سر تا سر گلخانه به طور یکنواخت پخش کند که باعث کاهش بیماری ها , رشد مناسب گیاهان و افزایش کارایی آنها شود .

3-2 خنک کردن :

خنک کردن گلخانه بسیار سخت تر و پر هزینه تر از گرم کردن آن می باشد . در تابستان هوای داخل گلخانه اغلب 11 درجه سانتی گراد و بیشتر از دمای محیط بیرون است اثرات زیان بار دمای بالا عبارتند از : عدم استحکام ساقه ,کاهش اندازه گل , تاخیر در گلدهی و مرگ جوانه . خنک کردن به منظور جلوگیری از نفوذ تابش های زیاد آفتاب در تابستان صورت می گیرد . روش های خنک کردن عبارتند از : 1- سایه دادن 2- رنگ آمیزی پوشش گلخانه 3- سایه دادن با آب آهک 4- روش تبخیری پوشال و پنکه.

4- نور‎گلخانه هوشمند ‎:

با توجه به نقش تعیین کننده نور در فتوسنتز گیاه و تأمین بخشی از دمای گلخانه ، تنظیم نور (شدت ، تابش و نوع ‏منبع روشنائی) درون گلخانه با درنظر گرفتن نوع محصول و اقلیم منطقه صورت می گیرد . لازم به ذکر است که ‏شدت نوری لازم برای گیاهان گلخانه ای بین 10000 تا 70000 لوکس می باشد و استفاده از دستگاه نورسنج ، ‏لوکس متر در گلخانه ها با توجه به شرایط اقلیمی منطقه (ابرناکی) الزامی است


5- سیستم‌های آبیارى گلخانه هوشمند :

یک سیستم آبیارى از اجزاء مختلفى تشکیل شده است که باید به‌صورت هماهنگ کار کنند تا هدف از اجراء سیستم را تأمین نمایند. در کارهاى کشاورزى سیستم‌هاى آبیارى براى این طراحى و اجراء مى‌شوند که آب مورد نیاز زراعت را در زمان معین در اختیار گیاه قرار دهند.

6- سیستم خطر در هوشمند سازی گلخانه:

اکثر اوقات به دلیل حجم زیاد کار، گلخانه ها ، مزارع و باغات از خرابی برخی سیستم های خود بی اطلاع می ماند اما با استفاده از سیستم پایش و کنترل هوشمند می توان کوچک ترین خرابی سیستم را به دستگاه انتقال داده و آژیر خطر را راه بیاندازد و به صورت آنلاین روی تلفن همراه مالک نمایش دهد و مالک را از خرابی های سیستم های سالن با خبر سازد تا در اسرع وقت آن را تعمیر کند.

7- مانیتورینگ آنلاین سالن گلخانه هوشمند:

مشاهده سالن از راه دور بسیار کمک می کند به بررسی وضعیت گلخانه ها ، مزارع و باغ که بعنوان مثال تشخیص آنکه در سالن وضعیت رشد گیاه چگونه است و یا آنکه تحرک و یا رفت آمدها در گلخانه به چه صورت است

تفاوت گلخانه هوشمند ارائه شده در شرکت هنر الکترونیک

این شرکت با توجه به توانمندی های مهندسان ایرانی در زمینه اتوماسیون صنعتی و همچنین ابزار دقیق سعی در ارائه صنعتی ترین تجهیزات که نیازمند دقت بسیار بالا هستند نموده است. با توجه به اینکه ملزومات کارخانه های صنعتی از لحاظ نویز شرایط محیطی و امنیت جانی بسیار حائز اهمیت است  استفاده از این تجهیزات در منازل مسکونی که حکم نیمه صنعتی داشته می تواند خطاهای احتمالی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد و تجهزات بسیار با دوام تر خواهند بود.

گلخانه هوشمند

تابلوهاي فرمان به همراه سنسورهاي گوناگون از قبيل دما ، نور ، رطوبت ، باران ، سرعت باد ، جهت باد ، … وظيفه فراهم آوردن شرايط مناسب براي پرورش انواع گياهان را به عهده دارند.

شرح برخي ازانواع اين تابلوها عبارتند از:

تابلو فرمان کنترل پنجره ها(تمام اتوماتيک)

کنترل باز و بسته کردن پنجره هاي گلخانه بصورت دستي و اتوماتيک توسط اين تابلو فرمان انجام مي گيرد.

تابلو فرمان کنترل سيستم سايبان متحرک

اين تابلو فرمان, به کمک سنسورهاي نور و دما ، باز و بسته کردن توري سايبان را کنترل مي کند.

تابلوفرمان وضعيتهاي اضطراري

کليه سنسورهاي دما ، رطوبت ، نور ، باران ، برف و … از طريق اين تابلو به تابلو هاي ديگر فرمان هاي اضطراري را مي دهد.

تابلو فرمان کنترل فوگر و فن

جهت کنترل فن هاي سيرکوله و نيز پمپ فوگر براساس سنسورهاي دما و رطوبت هواي داخل گلخانه ، موجب افزايش تهويه و خنک کردن گلخانه مي گردد.

تابلو فرمان کنترل هيترها

 چنانچه دماي گلخانه از حد معين کاهش يابد و يا از حد مجاز افزايش يابد ، اين تابلو باکنترل هيترها دماي داخل گلخانه را مناسب مي گرداند . 

تابلو برق اضطراري 24 ولت

در مواقع قطع برق سراسري به کمک تابلو برق اضطراري 24 ولت مي توان پنجره ها را باز و بسته نمود.

تابلو کنترل باد

تابلو کنترل باد با کمک سنسورهاي سرعت و جهت باددر وضعيتهاي حساس بر اساس سرعت و جهت باد ، هنگام وزش بادهاي شديد ، وظيفه بستن پنجره ها را به عهده دارد.

تابلو فرمان اتوماتيک

کنترل اتوماتيک پنجره ها با قابليت نصب سنسور باد ، جهت باد ، باران ، دما و آلارم.

تابلو فرمان هيدروپونيک

 داراي 5 شير برقي جهت 5 مخزن کود با امکان کنترل زمان آبياري و ميزان کود دهي براي آبياري و کوددهي 4 منطقه مورد استفاده قرار مي گيرد. با امکان کنترل سطح آب ورودي و خروجي در مخازن کود و مخزن اختلاط.

تابلو فرمان اتوماتيک

A distribution board (also known as panelboard, breaker panel, or ...

کنترل اتوماتيک پنجره هاي سقفي و جانبي ، توري سايبان ، گرمايش ، فن و فوگر ، پد و فن ، فن هاي خروجي ، فن هاي سيرکوله و … با قابليت نصب سنسورهاي دما ، رطوبت ، نور ، باران ، باد ، جهت باد و… 

قیمت گلخانه هوشمند، قیمت تجهیزات گلخانه هوشمند

برای اطلاع بیشتر از محصول به فروشگاه قیمت گلخانه هوشمند و تجهیزات گلخانه هوشمند مراجعه کنید.

فروش تجهیزات گلخانه هوشمند

برای اطلاع بیشتر از محصول به فروشگاه فروش تجهیزات گلخانه هوشمند مراجعه کنید.

http://art-net.ir

ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه


آموزش هوشمند سازی گلخانه

آموزش هوشمند سازی گلخانه توسط این مجموعه به متقاضیان داده خواهد شد

هوشمند سازی گلخانه با plc

به علت هزینه بالای plc ساخت این سیستم ها با استفاده از plc به صرفه نخواهد بود


قیمت سیستم هوشمند گلخانه


براساس مساحت گلخانه هزینه متغیر خواهد بود برای بررسی بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید

سیستم هوشمند گلخانه


سیستم تغذیه هوشمند گلخانه

اتوماسیون گلخانه


شبیه سازی گلخانه هوشمند

هوشمند سازی باغ از راه دور نیز با استفاده از این سیستم میسر خواهد بود.

دستگاه هوشمند گلخانه به طور کامل ارائه خواهد شد.

آموزش هوشمند سازی گلخانه


شرکت هوشمند سازی گلخانه اتوماسیون گلخانه

این شرکت تولید کننده انواع سیستم های کنترل کننده هوشمند گلخانه است


قیمت کنترل هوشمند گلخانه قیمت سیستم هوشمند گلخانه

باتوجه به نوسانات شدید ارزی برای قیمت با شرکت تماس بگیرید.

هوشمند سازی باغ

امکان هوشمند سازی انواع باغ وجود خواهد داشت.


سیستم تنظیم دمای گلخانه

یکی از قابلیت این سیستم کنترل هوشمند دمای گلخانه است

نرم افزار گلخانه هوشمند

نرم افزار های مختلفی جهت مدیریت گلخانه هوشمند وجود دارد نرم افزار ارائه شده در این شرکت قابلیت کنترل گلخانه از راه دور با استفاده از انواع بسترهای اجرایی را خواهد داشت برای مثال می توان با استفاده از مرورگر کروم موبایل تبلت و تا کامپیوتر به سیستم از راه دور دسترسی پیدا کرد و علاوه بر مانیتورینگ قسمت‌های مختلف عملگری را هدایت نمود.


ساخت سیستم کنترل هوشمند گلخانه

با توجه به ماژول های متنوعی که در این سیستم وجود دارد امکان ارسال فرامین به هر یک از آنها وجود خواهد داشت فرامین فرامین می‌تواند به صورت سناریوهای مختلف در نرم افزار پیاده سازی گردد و پس از آن با توجه به نیاز کشاورز انواع سناریو ها به صورت هوشمند یا دستی مورد استفاده قرار گیرد از این طریق به سادگی و سیستم کنترل هوشمند گلخانه قابلیت برنامه ریزی دارد.

طراحی گلخانه هوشمند

در گلخانه هوشمند تجهیزات مختلفی برای عملکرد صحیح سیستم بایستی در قسمت های مختلف نصب کرد تجهیزات می‌توانند جنبه حفاظتی عملکردی سنسوری داشته باشند با توجه به بودجه مورد نیاز جهت هوشمند سازی می توان تشکیلات مختلفی پیشنهاد داد برای مشاوره در این زمینه ترجیحاً با ما تماس بگیرید

قیمت سیستم هوشمند گلخانه

با توجه به نوسانات عرضه بسیار زیاد امکان ارائه قیمت دقیقی به صورت ریالی در این زمینه وجود نخواهد داشت اما به طور حدودی قیمت سنسور ها از ۵۰ تا ۳۰۰ دلار و قیمت عملگرها از 100 تا ۵۰۰ دلار خواهد بود. همچنین حدودا 800 تا 1500 دلار هزینه تابلو برق خواهد شد. در این سیستم از یک کامپیوتر به عنوان کنترل کننده استفاده می شود.

برای مثال در صورتیکه نیاز گلخانه صرفا 10 نود سنسور و 1 نود عملگر(شامل 8 رله با توان متوسط) نیازمند باشد نحوه محاسبه هزینه به طور متوسط به صورت زیر خواهد بود.

که در آن هزینه کابل کشی منظور نشده است. برای کشیدن کابل ها پیشنهاد استفاده از CAT6 یا CAT5 از مرغوب ترین نوع ممکن است. امکان اتصال 32 نود بر روی یک کابل به صورت موازی وجود وجود خواهد داشت

با توجه به انعطاف سیستم امکان اضافه کردن نودها در آینده به سادگی وجود خواهد داشت. به عبارتی می توان با هزینه کمتر سیستم را بستر سازی کرد و در سال های آینده به تکمیل آن پرداخت.

مدار گلخانه هوشمند

از لحاظ مداری هر سیستم الکترونیکی امکان پیاده سازی با انواع روش ها را داراست برای مثال می‌توان با استفاده از PLC سیستم گلخانه هوشمند را به طور کامل اجرا نمود. PLC ها در انواع مختلفی با قابلیت های متفاوتی در بازار موجود هستند که با توجه افزایش قیمت دلار استفاده از آنها برای گلخانه هوشمند می‌تواند به صرفه نباشد بعلاوه در صورت پیاده سازی سیستم های مختلف شبکه‌های نظیر سیستم ریداندنت هزینه اجرای PLC بسیار بالا خواهد بود و تقریباً با شرایط کنونی کشور غیر ممکن ارزیابی می شود. شایان ذکر است که در PLC های ارزان قیمت از میکروکنترلرها به عنوان کنترل کننده بهره گرفته می شود همچنین در بعضی از PLC ها میکروکنترلرها شرکت تگزاس اینسترومنت استفاده شده است لذا یک مهندس می تواند با استفاده از دانش مهندسی و به کار گیری انواع حفاظت های الکترونیکی و الکترومغناطیسی مداری در رقابت با پیر صیحانی ارائه کنند و آن ها را به طور مناسب در زمینه گلخانه هوشمند و هوشمند سازی های صنعتی به کار گیرد.

گلخانه هوشمند برای زعفران


مقاله گلخانه هوشمند گلخانه هوشمند+pdf گلخانه هوشمند در ایران فروش تجهیزات گلخانه هوشمند پروژه گلخانه هوشمند با آردوینو

تجهیزات گلخانه هوشمند گلخانه هوشمند در ایران گلخانه هوشمند خانگی فروش تجهیزات گلخانه هوشمند تعریف گلخانه هوشمند مقاله گلخانه هوشمند هوشمند سازی کشاورزی


دیدگاه بگذارید