23 فوریه

نقش گیاهان از دیدگاه روان شناسی

نتایج پژوهش محققان رفتارشناسی دانشگاه روگرز “Rutgers” در نیوجرسی آمریکا نشان داده است افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند؛ درواقع گل، مسبب تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

گیاهان دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند؛ هوا را تصفیه می کنند و آلاینده های مضر را از بین می برند. با وجود گیاهان، هوا تمیزتر شده و به طور طبیعی رطوبت اش حفظ می شود و از نظر روانی هم فواید قابل توجهی دارند. وجود گل و گیاه موجب شادی و کاهش استرس و افزایش کارایی می شود. بررسی های نشان داده است با نگه داری گیاهان در محیط خانه علائمی چون سردرد، استرس، خواب آلودگی و سرماخوردگی کاهش می یابد.

در محیط های بسته موادی مانند فرمالدئیدها، بخار آمونیاک، تریکلرواتیلن، مونواکسید کربن، بنزین و غیره وجود دارند که از محیط، شرایط و لوازم مصرفی روزمره وارد محیط زندگی ما شده و با ما در تماس قرار می گیرند؛ مانند جوهر پرینترها، لاک های ناخن، براق کننده ها، چرم های مصنوعی، رنگ ها، چسب ها، بنزین و گازوئیل، رزین ها و لاستیک ها، فوم ها و غیره که می توانیم با پرورش و نگهداری گیاهان در محیط های زندگی مان از تاثیرات مخرب این گازها و سموم مضر آن بکاهیم.

تاثیر نگهداری گیاهان در منزل و محیط کار

تصفیه کننده های محیط

هوای تمیز بر سلامت افراد خانه تاثیرات زیادی دارد. اغلب، نگهداری گیاهان در منزل به عنوان موجودات زنده که دی اکسید کربن محیط را دریافت می کنند و اکسیژن آزاد می کنند، پیشنهاد می شود. ناسا در تحقیقات انجام شده، اسامی ده گیاه را که توانایی جذب مواد و گازهای سمی و بهینه سازی هوای محیط را دارند بدین ترتیب اعلام کرده است.

1- نخل اریکا 2- نخل راپیس اکسلسا 3- نخل شامادورا 4- فیکوس روبوستا 5- فیلودندرون 7- نخل خرما زینتی 8- فیکوس آمستل 9- سرخس 10- اسپاتی فیلوم گیاهانی مانند پتوس آویز، آگلمونا، داوودی کاشته شده در گلدان و گندمی نیز عملکردی مشابه گیاهان فوق دارند.

کمک به سلامت خانواده

ثابت شده است که گل و گیاه می تواند بر وضعیت جسمی و روحی افراد تاثیر مثبت داشته باشد، به عقیده کارشناسان به دلیل اینکه گیاهان از عوامل هماهنگی در طبیعت هستند، به هماهنگ ساختن نیروهای فکری و جسمی بدن افراد نیز کمک کرده و به آنها تعادل می بخشند. به همین دلیل بهتر است افرادی که در شهرها و به دور از طبیعت زندگی می کنند، هر روز برای مدتی پنجره ها را باز بگذارند تا هوای آزاد در محیط داخل جریان یابد و گیاهان بتوانند با استفاده از این هوا به سالم سازی محیط کمک کنند. 

افزایش کارایی کارمندان

طبق مطالعه ای که نتایج آن در مجله هنر و توان بخشی آمریکا به چاپ رسیده است، خلاقیت و کارایی کارمندان شرکت ها و موسساتی که در دفاتر کاری شان گیاه قرار می دهند، بیشتر است.

سریع تر شدن روند بهبود بیماران

«برونو کورتیس»، متخصص قلب دانشگاه شیکاگو می گوید: «گیاهان موجب می شوند افراد احساس آرامش بیشتری کنند و مثبت اندیش تر شوند». بررسی ها نشان داده است بیماران بستری در بیمارستان که تخت شان روبروی پنجره ای با نمای باغ است، بسیار سریع تر از بیمارانی که تخت شان رو به دیوار است، بهبود می یابند؛ همچنین وجود گیاهان زینتی در اتاق های ریکاوری بیمارستان ها به بیماران آرامش و تسلی می دهد و منجر به بهبود سریع تر آن ها می شود.

تاثیر نگهداری گیاهان در منزل و محیط کار

بهبود روابط و غم خواری

تحقیقات نشان داده است مردمی که وقت زیادی با گیاهان صرف می کنند، تمایل به داشتن روابط صمیمی تری با دیگران دارند که این حس باعث افزایش احساس شفقت و غمخواری نسبت به یکدیگر می گردد.

تاثیر در یادگیری

بررسی های نشان داده است میزان یادگیری در کودکانی که مدتی از روز را با گل و گیاه سپری می کنند، نسبت به سایر هم سن های خودشان که در تماس با گل و گیاه نیستند، بیشتر است؛ به علاوه حضور در محیط های طبیعی باعث بهبود و افزایش توانایی های کودکان از جمله توجه بالا، کاهش بی نظمی، افزایش تمرکز و ارتباط بیشتر با محیط اطراف می گردد.

سلامت روانی

تحقیقات ثابت کرده است افرادی که در طول روز سرگرم باغبانی می شوند، از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند؛ همچنین دید زیباتری نسبت به زندگی و آینده دارند.

تاثیر نگهداری گیاهان در منزل و محیط کار

کاهش جرایم در جامعه

مردم با داشتن فضاهای سبز کوچک در باغچه های درب منزل شان علاوه بر بالابردن روحیه و نشاط خود، باعث افزایش مهر و محبت در محله شان می شوند. همسایگان دارای فضاهای سبز خانگی، کمتر به جرایم خیابانی روی می آورند. تبادل گل و گیاه با همسایگان و هدیه دادن گیاهان تولیدشده خود به دیگران، مورد دیگری است که افراد را تشویق به پرورش گیاهان در منزل می کند.

کاهش استرس

تحقیقات نشان داده اند افرادی که وقت خود را صرف کاشت و نگهداری گل و گیاه می کنند، نسبت به سایرین استرس کمتری در زندگی شان دارند. گیاهان روح و روان انسان ها را تسکین می دهند و به عنوان راهی برای از بین بردن استرس معرفی می شوند.

اثرات درمانی باغبانی

باغبانی می تواند نقش یک درمانگر را برای افرادی که دچار آسیب ها و ضربات روحی یا فیزیکی شده اند، ایفا کند. عمل پرورش دادن یک گیاه، راهی است که به افراد برای فراموش کردن مشکلات اطراف شان، فشارهای روانی و بهبود سلامت ذهنی و روحی کمک می کند.

امنیت ترافیکی و خوشنودی رانندگان

جاده ها و راه های گل کاری شده و زیبا می توانند آرامش، رضایت و خوشنودی رانندگان را در حین رانندگی تا دو برابر افزایش دهند؛ چرا که مناظر مطلوب کنار جاده، نوعی تعادل طبیعی خلق می کند که در آرامش بخشیدن به رانندگان بسیار موثر است. زمانی که رانندگان در مسیرهایی با مناظر طبیعی رانندگی می کنند، احتمال تصادفات کاهش می یابد؛ حتی ایجاد فضاهای سبز در مناطقی در بین راه برای رفع خستگی رانندگان از لحاظ روانی، سودمند می باشد.

تاثیر نگهداری گیاهان در منزل و محیط کار

چند نکته 

•  تفاوتی نمی کند که شما در شهر زندگی می کنید یا در روستا، گلدان های تزیینی پشت پنجره برای چشمان شما جذاب و نشاط آور خواهندبود. آنها زیبایی فضای بیرونی منزل را دوچندان می کنند و چشم انداز بسیار دلنشینی برای درون خانه با هزینه های مناسب به ارمغان خواهندآورد.

• دانشمندان طی تحقیقاتی گسترده، اعلام کرده اند اگر می خواهید رویاهای خوب ببینید، حتما در اتاق خواب خود از گل های خوشبو استفاده کنید.

• گل هایی با رنگ ملایم مانند صورتی، سفید، بنفش و غیره، حس شخص را به سوی احساسات آرام سوق داده و گل هایی با رنگ گرم و تند مانند قرمز، زرد، نارنجی و غیره، حس فرد را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می برند.

• استفاده از گل در ورودی منزل، اتاق نشیمن و اتاق خواب ضروری است، به ویژه در ورودی منزل که به طور غیرمستقیم به منزله خوش آمدگویی به میهمانان می باشد.

با توجه به زندگی پرمشغله امروز، اگر مکررا فرصت رفتن به پارک ها و فضاهای سبز را نداریم، می توانیم با راه ها و روش های کم هزینه، طبیعت را به منازل یا محیط کارمان بیاوریم. 

در این راستا این شرکت امکان ارائه انواع گلخانه هوشمند خانگی را دارد برای اطلاعات بیشتر به قسمت گلخانه هوشمند مراجعه کنید.

دیدگاه بگذارید